MASALAH KEMALANGAN JALAN RAYA
Selamat dan salam sejahtera kepada Tuan Pengerusi Majlis, tuan-tuan dan
puan-puan, serta para pelatih yang saya kasihi sekalian. Terlebih dahulu saya
merakamkan ucapan ribuan terima kasih kerana diberi kesempatan untuk
menyampaikan ceramah sempena Kempen Keselamatan Jalan Raya yang dijalankan pada
pagi ini. Sekalung tahniah saya ucapkan kepada pengusaha Pusat Latihan Memandu
Seri Mawar kerana mengambil inisiatif mengadakan kempen bagi memupuk kesedaran
orang ramai terhadap aspek keselamatan di jalan raya. Pada pagi yang ceria ini,
saya akan menggunakan kesempatan yang diberikan untuk menyampaikan ceramah yang
bertajuk “Punca dan Cara Mengatasi Kemalangan Jalan Raya”.
Tuan-tuan dan puan-puan,
Isu kecelakaan jalan raya tidak
lekang di bibir, terutamanya pada musim perayaan. Kata orang, jika tiada angin, masakan pokok
bergoyang. Walhasil, pihak kerajaan telah mengambil
langkah-langkah proaktif dan konstruktif, seperti Ops Sikap dan Ops Raya 2011,
untuk mencegah kemalangan jalan raya. Anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan
Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) dikerah dalam dua operasi
berasingan bagi mengawal lalu lintas dan mengawasi keselamatan pengguna
pengguna jalan raya sempena sambutan Aidilfitri baru-baru ini. Ironinya, kadar
kemalangan jalan raya tetap meningkat. Dalam senario ini, siapakah yang harus
dipersalahkan? Adakah kerajaan kita kurang prihatin terhadap keselamatan para
pengguna jalan raya? Adakah nyawa kita begitu murah? Adakah rakyat kita menjadi
hamba kepada hawa nafsu? Adakah rakyat kita tidak rasional ketika berada di
jalan raya? Tepuk dada
tanyalah selera! Realitinya, terdapat banyak faktor yang
menyumbang kepada berlakunya peningkatan kes kemalangan jalan raya di negara
kita. Ada angin, ada pokoknya!
Kecuaian ataupun kealpaan pengguna jalan raya antara penentu perdana tidak
dapat dinafikan. Baik disedari mahupun tidak, dari perspektif etika, kelalaian
merupakan suatu kesalahan kerana mengundang pelbagai komplikasi, yakni
kehilangan nyawa, kemusnahan harta benda, dan penderitaan. Ghalibnya, kecuaian
memandu berlaku disebabkan oleh tiga faktor, iaitu tekanan jiwa, tidak
menumpukan perhatian terhadap pemanduan, dan di bawah pengaruh arak ataupun
dadah. Tekanan jiwa boleh menjejaskan tumpuan terhadap pemanduan kerana
mindanya bercelaru manakala jiwanya pula berkecamuk gara-gara pelbagai masalah
mengundang padah, bak kata pepatah geruh
tidak berbunyi, malang tidak berbau! Misalnya, desakan kerjaya
dan rumah tangga, sementelahan kesesakan lalu lintas menggangu gugat
konsentrasi pemandu sehingga melanggar kereta di depan ataupun terbabas di
selekoh tajam. Sementara itu, ada pemandu yang tidak prihatin membaca atau
menghantar SMS seraya memandu, kononnya sambil
menyelam minum air. Natijahnya, tumpuan terhadap pemanduan
terjejas dan tanpa diduga, kemalangan boleh terjadi. Lebih teruk lagi apabila
kes kemalangan berlaku bahana pemandu yang mabuk, terutamanya pada musim
perayaan, hari libur, dan tengah malam. Tegasnya, punca kemalangan jalan raya
tidak lain dan tidak bukan kealpaan para pengguna jalan raya, bukannya pihak
kerajaan.
Para hadirin sekalian,
Sudah terang lagi
bersuluh, baik jalan raya ataupun lebuh raya kita menjadi
sungai maut berpokok pangkal daripada kegagalan pengguna jalan raya mematuhi
undang-undang dan peraturan lalu lintas. Mereka, terutamanya generasi muda, beraja di mata, bersultan di hati.
Ada yang terlalu mengikut perasaan tanpa mengendahkan musibah kemalangan, kata
orang turutkan rasa
binasa, turutkan hati mati, turutkan mata leta. Peraturan yang
ditetapkan, misalnya kelajuan maksimum 110 kilometer sejam, seolah-olah hanya
wujud di atas kertas dan peringatan daripada PDRM ataupun JPJ bagaikan masuk ke telinga kanan, keluar dari
telinga kiri. Pemandu bas ekspres ataupun treler, tamsilnya,
bermaharajela di lebuh raya dengan memperlarikan kenderaan serta memotong
kenderaan sewenang-wenang seolah-olah dirasuk syaitan. Remaja pula berlumba
haram di jalan raya seolah-oleh jalan raya kepunyaan orang tua mereka. Demi
pengetahuan kalian, gejala mat rempit yang kian leluasa dalam kalangan generasi
muda dan memudaratkan keselamatan orang ramai berlaku di negara kita sahaja.
Fenomena ini memanifestikan bahawa rakyat Malaysia sudah ketandusan ataupun kegersangan
nilai-nilai etika ataupun moral. Tuntasnya, kegagalan pengguna jalan raya
mematuhi peraturan lalu lintas menjadi pokok pangkal peningkatan kes kecelakaan
jalan raya di negara kita.
Para pelatih yang dihormati,
Setiap penyakit ada penawarnya, setiap permasalahan ada penyelesaiannya.
Penawar yang mustajab untuk masalah sikap pengguna jalan raya sekali gus
mengatasi kemelut kemalangan jalan raya ialah pendidikan. Pada hakikatnya,
pendidikan memainkan peranan yang terpenting untuk membentuk sikap pengguna
yang terpuji sekali gus mengelakkan berlakunya salah laku jalan raya. Pengguna
jalan raya perlu dididik supaya mempunyai kesedaran tentang keselamatan di
jalan raya dan mempunyai sahsiah diri yang betul sebagai pengguna jalan raya.
Kesedaran ini seelok-eloknya disemaikan sejak di bangku sekolah lagi kerana masa lagi rebunglah hendak dilentur,
jangan dinantikan sudah menjadi aur. Pendidikan yang berterusan
mestilah disuntik ke dalam jiwa pengguna jalan, dan bukannya melepaskan batuk di tangga
ataupun hangat-hangat
tahi ayam. Tiga saluran pendidikan boleh digunakan yakni
melalui sekolah, misalnya dalam mata pelajaran Pendidikan Moral, melalui
sekolah memandu, dan melalui saluran komunikasi awam seperti radio dan
televisyen. Saluran komunikasi, misalnya, mestilah menjadi wadah penyebaran
maklumat yang dapat memainkan tanggungjawab sosial untuk mencelikkan mata orang
ramai peri pentingnya mematuhi peraturan dan undang-undang jalan raya dan
bukannya menjadi medan untuk meraih keuntungan semata-mata. Tamsilnya,
kehadiran filem genre remaja dan sosial di pawagam seperti KL Menjerit 1, Remp-it, Anak Halal, KL-Drift, Haru-Biru, Impak Maksima, dan yang
terbaharu Bohsia
seharusnya mampu mendidik pengguna jalan raya khususnya dalam kalangan generasi
muda dan bukannya bertujuan menyogokkan unsur hiburan semata-mata. Realitinya,
pendidikan merupakan instrumen yang paling efektif bagi mengubah sikap pengguna
jalan raya agar lebih berhemah ketika memandu kerana ingat sebelum kena, hemat sebelum
habis sekali gus menurunkan kadar kemalangan jalan raya di
negara kita.
Akhirulkalam, saya ingin mengingatkan semua pihak bahawa kemalangan jalan raya
sebenarnya bukan sahaja mengundang maut malahan kemalangan jalan raya turut
menyebabkan negara mengalami kerugian. Oleh itu, marilah bersama-sama mengorak
langkah sederap untuk mengurangkan kes kemalangan jalan raya di negara kita.
Kata orang, berat
sepikul, ringan sejinjing! Semoga adik-adik yang hadir di pusat
latihan memandu pada hari ini akan menjadi pemandu yang berhemah di jalan raya
apabila telah mendapat lesen memandu kelak. Ingatlah, usaha menangani
kemalangan jalan raya tidak boleh dipandang enteng. Usaha yang pragmatik dan
konstruktif sahaja tidak memadai jika tiada iltizam dan komitmen golongan muda.
Akhir kalam, janganlah terhantuk
baru tengadah!
Sekian, terima kasih.
...........................
No comments:
Post a Comment